Hvorfor holde længere på personalet?

Det korte svar er, at det er er meget dyrt at udskifte personalet i en restauration, og det kan faktisk koste op til 40.000 kroner per udskiftet medarbejder.

Der er mange årsager til, at det bliver så dyrt, som tilfældet er, men en af de helt store er forskellige former for produktionstab i forbindelse med personaleudskiftning. F.eks. skal den nye medarbejder bruge tid på at blive oplært og nå samme niveau som den forrige, ligesom selve oplæringsprocessen tager ressourcer fra de andre medarbejdere, der kunne være brugt på salg og service. Derudover er der et tab i perioden, hvor der mangler en fastansat, og alt efter din restauration kan selve ansættelsesforløbet kræve mange ressourcer til at vælge den helt rette medarbejder.

Nedenfor kommer vi med en række tiltag, du kan bruge for at holde længere på medarbejderne og anvende det eksisterende personale mere effektivt.

1.       Hav en god og varieret oplæring af dine medarbejdere

I restaurationsbranchen er det vigtigt, at de ansatte er ordentligt oplært og øvede i deres opgaver, da det er dem, der skal sælge den gode oplevelse i din virksomhed. En medarbejder, der føler sig usikker i sit daglige virke, kan ikke bidrage så effektivt som en medarbejder, der ved, hvordan det hele hænger sammen. Derfor er det nødvendigt at afsætte den tid, der skal til for at sikre medarbejderens viden om virksomheden og dens funktioner, da det letter arbejdet for vedkommende og øger motivationen. Derudover kan der spares penge på vareforbruget, fordi en dygtig bartender eller kok ved lige præcis, hvor meget der skal anvendes og ikke bruger for mange ingredienser.

Idet der er en stor personaleomsætning i restaurationsbranchen pga. sæsonudsving, er det også en god idé at give medarbejderne oplæring i andre funktioner i virksomheden. F.eks. kan man oplære en større del af personalet i at betjene kassen eller udføre de mest basale aktiviteter som tjener. På denne måde kan man skifte rundt, hvis der er ekstra pres på virksomheden og give medarbejderne variation i den daglige arbejdsgang.

2.       Forklar virksomhedens operationelle mål

Hvis der skal sælges mere af en bestemt type alkohol i din bar eller en bestemt ret i din restaurant eller café, er det en god idé at dele nogle af disse mål med dine medarbejdere. De behøver ikke at kende til det bagvedliggende regnskab, men at de ved, der skal sælges 3 flasker gin eller 20 ekstra tarteletmenuer om ugen, gør det nemmere at anbefale disse til kunderne. Man kan derudover også motivere sine ansatte til at nå målene gennem konkurrencer eller andre sjove tiltag: Det skaber en god atmosfære på arbejdspladsen og giver ekstra energi til arbejdet.

3.       Vær et godt eksempel for dine medarbejdere

Som leder af virksomheden kan du tage nogle dage ud af kalenderen hver måned, hvor du er på gulvet med dine ansatte. På denne måde viser du dine medarbejdere, at du kender deres opgaver og ikke er bange for at lave det almindelige arbejde undervejs. Det giver også et godt indblik i den faktiske arbejdsgang i din virksomhed, og om folk følger op på, hvad der bliver besluttet under møder eller samtaler undervejs.

4.       Overvej at ommøblere arbejdsområdet

Jo færre skridt man skal tage, desto hurtigere og mere effektivt kan man udføre sit arbejde. Så kort kan man formulere gevinsten ved at sørge for, at der er klare ”stier”, medarbejderne kan tage, når der skal navigeres mellem køkken, bar og borde. En yderligere bonus er, at der kommer et bedre og mere klart flow for personalet, så de ikke skal bekymre sig for, om der er borde, stole eller kunder i vejen, når de skal fra køkkenet eller baren og ud til bordene.

5.       Foretag exit-interviews med tidligere ansatte

Når en medarbejder forlader arbejdspladsen, er det en gylden mulighed for at samle information om din virksomhed og dens arbejdsmiljø: Her kan du ofte få en mere præcis og klar oversigt over, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer, idet medarbejderen ikke længere behøver at stille dig tilfreds og kan tale mere frit. Det kan ofte afsløre problemer, dine medarbejdere er for flinke til at dele med dig, da der er en rimelig sandsynlighed for, at vedkommende ikke er den eneste, der oplever dem.

6.       Husk, at dine medarbejdere er din virksomheds livsblod

Dine medarbejdere er dem, der får virksomheden til at køre, som den skal og forhåbentligt give et overskud. Derfor er det essentielt, at medarbejderne har et godt arbejdsmiljø, hvor der er respekt for hinanden og gode muligheder for at blive motiveret til sit arbejde.

To af de mest almindelige grunde, til at en medarbejder siger op, er, at de ikke bliver udfordret og ikke udvikler sig nok på arbejdspladsen. Det er derfor nødvendigt at sørge for, at der er plads til, at medarbejderne kan tage ekstra ansvar, hvis de er klar til det og give muligheder for at opkvalificere dem. Det kunne f.eks. være, at den dygtige og ambitiøse tjener får lov til at prøve kræfter med nogle af restauratørens opgaver og får et indblik i den verden, så der er noget at sigte efter.

Et sidste godt råd er at få sammensat en god vagtplan i din restauration for at undgå at stresse og overbelaste dine medarbejdere. Det er ikke usædvanligt, at de dygtigste og mest engagerede medarbejdere arbejder meget mere end de mindst engagerede, og derfor skal der være plads til, at de kan aflastes, når arbejdsbyrden bliver for stor. Med den rigtige vagtplan er det muligt at motivere både dem, der arbejder mere og mindre, hvilket betyder, at de bliver længere, og deres samlede bidrag bliver højere.