Digital oplæring af medarbejdere
Dette blogindlæg er til dig, der vil lære mere om digital oplæring og de fordele, det giver i forhold til traditionel oplæring. Vi har opdelt artiklen i 2 sektioner:
Hvad er fordelene ved digital oplæring?
Hvad er omkostningerne forbundet med traditionel oplæring af nye medarbejdere?
Hvad er digital oplæring?
Oplæring er et sæt procedurer og politikker skabt af virksomheden for at hjælpe med at strukturere nyansattes tidlige erfaring.
De tidlige stadier af oplæringen er afgørende for at udvikle et stærkt, varigt bånd til de nye medarbejdere. En effektiv oplæringsproces giver nye medarbejdere de rigtige værktøjer, viden og adgang til information, så de kan udføre deres job med succes.
Jo hurtigere de integreres, jo hurtigere vil organisationen få sin investering i medarbejderen tilbage. En veletableret oplæringsproces vil føre til en kortere indlæringskurve, hvilket resulterer i højere fastholdelsesrater og større produktivitetsgevinster.

1: Hvad er fordelene ved digital oplæring?
En god oplæring resulterer i højere tilfredshed og motivation hos medarbejderen. Forskningen tyder på, at en effektiv oplæringsproces skal omfatte teknologi for at give medarbejderne fordelene ved og bekvemmeligheden til at interagere med undervisningsmaterialerne, når de vil og i deres eget tempo. Adgang fra forskellige enheder, muligheden for at vælge specifikke emner og bogmærke er så meget desto mere grund til, at digital oplæring er en fordel.
1. Sikring af sammenhæng
Digital oplæring giver dig mulighed for at starte processen tidligere og forene den for distribueret arbejdsstyrke, hvilket sikrer konsistens. Nyansatte kan få et indblik i organisationen, få overblik over de forskellige kompetencer, de forventes at mestre, og begynde at lære med det samme. Dette vil efterlade dem selvsikre og motiverede lige fra starten.
2. Styrkelse af virksomhedens kultur
Hver medarbejder vil have den samme erfaring samt adgang til de samme materialer, hvilket bidrager til at forankre virksomhedens kultur og formidle virksomhedens værdier på tværs af organisationen. Klare værdier vejleder medarbejderne og giver dem en god forståelse i oplæringen.
3. Kontinuerlig forbedring
Digital oplæring er en kontinuerlig proces, som hjælper med at lukke videnshuller og forbedre medarbejdernes præstationer. Det giver medarbejderen mulighed for at gå tilbage og genopfriske deres hukommelse eller arbejdsgiveren mulighed for at opdatere medarbejdernes viden.
4. Øget fastholdelsesrate
De reelle omkostninger ved at miste en fuldtidsansat i restauranter er anslået til 39.000 kr. (Kilde: Center for Hospitality Research at Cornell). Nogle af hovedårsagerne er dårlig ledelse og umotiverede medarbejdere. Digital oplæring kan hjælpe med at løse det hele. Klart definerede forventninger, overskuelige milepæle og overblik over, hvordan den nye medarbejders arbejde vil bidrage til virksomhedens overordnede succes, vil hjælpe med at tackle manglende motivation.
5. Reduktion af omkostninger
Traditionel oplæring medfører forskellige omkostninger, som nemt kan reduceres med digital oplæring. Intern træningsmateriale alt fra medarbejderhåndbogen til produktviden kan uploades online. Dette sparer værdifuld tid, som kan investeres andre steder. Digital oplæring giver dig mulighed for at have alt på ét sted, hvilket sikrer nøjagtighed.

2: Hvad er omkostningerne ved traditionel oplæring af nye medarbejdere?
Udskiftningsomkostninger omfatter ikke kun omkostninger forbundet med personaleudskiftning, men også omkostninger forbundet med fejl begået af overbelastede medarbejdere, ineffektivitet og produktivitetstab, der fører til nedsat service og arbejdslivskvalitet.
Udskiftningsomkostninger inkluderer:
- Papirarbejde og opsigelsessamtale med den afgående medarbejder.
- Tabt produktivitet såsom peer-forstyrrelser, indlæringskurve og fejl.
- Mistet viden og tabte færdigheder.
- Rekruttering – herunder jobopslag og samtaler med nye kandidater.
- Medarbejderuddannelse er en stor udgift for enhver virksomhed. Det dækker både over den strukturerede uddannelse fra arbejdsgiveren samt den tid, ledende medarbejdere bruger på at undervise det nye medlem. Det anslås, at 66% af udgifterne i hotelbranchen bruges på træning og produktivitetstab.
Medarbejderudskiftning og fastholdelsesrater er indikatorer, der signalerer problemer med konkurrencedygtig løn, virksomhedens kultur, utilstrækkelig oplæringsproces, kompensationsordninger og andre. Høj omsætningshastighed på medarbejdere kan også have en negativ indvirkning på de medarbejdere, der beslutter sig for at blive, hvilket påvirker deres arbejdsmoral. Hvordan kan du beregne dem?

Beregning af medarbejder-omsætningshastighed
Medarbejder-omsætningshastighed er en simpel måling af, hvor mange medarbejdere der forlader en virksomhed på et år. Det er vigtigt at huske på, at hotelbranchen har en højere omsætningshastighed end mange andre brancher, omkring 74%.
Omsætningshastighed = antal opsigelser pr. år + gennemsnitlige aktive medarbejdere samme år*100
På trods af at omsætningshastighed er et nyttigt forhold til branche-benchmarking, giver det os ikke detaljeret indsigt. Det tager ikke hensyn til, hvor længe medarbejderen arbejdede der. En mere sigende beregning er en fastholdelsesrate, der viser, hvor mange nyansatte der er tilbage i løbet af en bestemt tidsperiode.
Fastholdelsesrate
Fastholdelsesprocenten kan beregnes for en bestemt periode, for eksempel et år. En etårig fastholdelsesprocent vil vise dig procentdelen af medarbejdere, der stadig arbejder i din organisation efter deres første år.
Etårig fastholdelsesrate = antal specifikke personer ansat i det foregående år (x-1) stadig ansat i indeværende år (x) / personer ansat i det foregående år (x-1) *100
Lad os for eksempel forestille os en virksomhed med 10 nye ansatte medarbejdere i 2018.
- I 2019 arbejder 8 af dem der stadig
- I 2020 arbejder 5 af dem stadig der
- I 2021 arbejder 4 af dem stadig der
1-års fastholdelsesrate = (8/10) * 100 = 80 %
2-årig fastholdelsesrate = (5/10) * 100 = 50 %
3-årig fastholdelsesrate = (4/10) * 100 = 40 %
Fastholdelsesprocenten for det tredje år er naturligvis lavere end det første års. Satsen kan aldrig blive højere, end den var året før. Det kan være det samme, hvis ingen forlader virksomheden, eller lavere. Lav 1-årig fastholdelsesrate indikerer problemer, der vil fortsætte i fremtiden. Det er derfor vigtigt at undersøge, hvem der forlader virksomheden.
Omsætningshastighed = antal opsigelser pr. år + gennemsnitlige aktive medarbejdere samme år*100
På trods af at omsætningshastighed er et nyttigt forhold til branche-benchmarking, giver det os ikke detaljeret indsigt. Det tager ikke hensyn til, hvor længe medarbejderen arbejdede der. En mere sigende beregning er en fastholdelsesrate, der viser, hvor mange nyansatte der er tilbage i løbet af en bestemt tidsperiode.

Opsummering
Så hvorfor er digital oplæring bedre end traditionel oplæring? For det første hjælper det dig med at sikre sammenhæng på tværs af hele organisationen. Alle medarbejdere har adgang til den samme opdaterede viden, som gør dem i stand til at levere fremragende kundeservice.
For det andet kan du identificere videnshuller, som dine medarbejdere har, give dem den træning, de har brug for, og overvåge hvor succesfulde de er med at lukke dem.
For det tredje kan du få dine nyansættelser på rette spor fra starten og dermed reducere dine tabte produktivitetsomkostninger.
Endelig kan det at være i stand til at beregne medarbejderomsætning og fastholdelsesrater hjælpe dig med at identificere, hvor mange medarbejdere der forlader dig og handle i overensstemmelse hermed.

Helene Meier
01/03-2022